Det finns en tydlig geografisk tanke som kanske inte märks vid första anblick. När filmen producerades hade Sweco precis köpt upp det nederländska företaget Grontmij, och det var därför viktigt att deras anställda skulle känna sig hemma i filmens resa. Även medarbetare i Swecos andra regioner, framförallt Tyskland och de nordiska länderna, skulle känna igen sig. Filmen börjar någonstans i Benelux-regionen med kanaler och väderkvarnar. Vi färdas sedan över alperna för att till sist landa i en nordtysk / sydsvensk sagostad.
Stil
Den rent grafiska processen börjar ofta med att utveckla en stil som man tycker hjälper filmens budskap i stort. Målet blev därför att hitta en stil som verkligen ger en julkänsla utan att bli för barnslig och naivistisk. Vi visste från början att vi även ville arbeta med arkitektoniska detaljer och element. Detta blev en bra grundpelare att bygga stilen på. Sedan kombinerade vi det med ett klassiskt julmanér.
En utmaning var kravet att filmen skulle ha universella kvaliteter som ska fungera lika bra i Sverige som i resten av Europa där Sweco är verksamma. Detta gjorde av vi i fick tänka bort element som i Sverige ger tydliga julassociationer men som kanske är svåra för en britt eller portugis att förstå.

Utveckling av karaktärer
Storyboard och animatic



