Allegran uppmärksammar blindhet
Läkemedelsbolaget Allergan tog hjälp av artisten och skådespelaren Common för kampanjen "See America" där hiphoplegenden med hjälp av Lillasysters grafik förmedlar ett väldigt starkt budskap.
Luti Fagbenle
Vi fick i uppdrag av Luti Media och regissören Marcus Lundin att producera grafik samt göra color grading och ljudbearbetning till en film som skulle uppmärksamma ögonsjukdomar som enkelt går att förhindra.
I USA löper 61 miljoner människor stor risk att förlora sin syn, men bara hälften av dem besökte en ögonläkare förra året. Detta ville Allergan uppmärksamma, och valde då att göra en film med Common. Filmen kombinerades med en onlinekampanj där användarna kunde anmäla sig för att få en ögonundersökning eller ta del av mer information om ögon-
sjukdomar.
Vi kom in i processen väldigt tidigt och veckorna innan inspelningen ägnades åt att producera konceptskisser, först som stillbilder och sedan som mer komplexa och rörliga bilder.
”Stop! Now look around” – Common
Vårt mål var hela tiden att skapa en dynamik mellan grafik och rörligt material och på så sätt förstärka budskapet i filmen.
Visionen för filmen var att ha en tydlig framåtrörelse och ett eskalerande som till sist skulle nå sitt crescendo i totalt mörker. För oss var det både spännande och utmanade att hitta en grafisk stil som kunde ta tillvara på detta och följa filmens dramaturgiska utveckling. Vår lösning blev att grafiken blir allt mindre lekfull och färgrik allt eftersom filmen fortskrider för att till sist totalt uppslukas av mörkret.
Common
Lonnie Rashid Lynn, Jr är kanske idag för många mest känd som skådespelare under artistnamnet Common. Han har bland annat medverkat i ”Smokin´Aces”, ”American Gangster”, ”Terminator Salvation” och har en av huvudrollerna i TV-serien ”Hell on Wheels”.