Case

Stand in the way of darkness ft. Common

Allegran uppmärksammar blindhet

Läkemedelsbolaget Allergan tog hjälp av artisten och skådespelaren Common för kampanjen "See America" där hiphoplegenden med hjälp av Lillasysters grafik förmedlar ett väldigt starkt budskap.

Kund
Allergan
Byrå
Luti Media
Regissör
Marcus Lundin
Producent
Linus Rosenqvist
Luti Fagbenle
Klippare
Marcus Lundin

Vi fick i uppdrag av Luti Media och regissören Marcus Lundin att producera grafik samt göra color grading och ljudbearbetning till en film som skulle uppmärksamma ögonsjukdomar som enkelt går att förhindra.

I USA löper 61 miljoner människor stor risk att förlora sin syn, men bara hälften av dem besökte en ögonläkare förra året. Detta ville Allergan uppmärksamma, och valde då att göra en film med Common. Filmen kombinerades med en onlinekampanj där användarna kunde anmäla sig för att få en ögonundersökning eller ta del av mer information om ögon-
sjukdomar.

1750
cellanimerade frames
61 miljoner
riskerar förlora sin syn
314 000
Organiska visningar

Vi kom in i processen väldigt tidigt och veckorna innan inspelningen ägnades åt att producera konceptskisser, först som stillbilder och sedan som mer komplexa och rörliga bilder.

”Stop! Now look around” – Common

Vårt mål var hela tiden att skapa en dynamik mellan grafik och rörligt material och på så sätt förstärka budskapet i filmen.

Visionen för filmen var att ha en tydlig framåtrörelse och ett eskalerande som till sist skulle nå sitt crescendo i totalt mörker. För oss var det både spännande och utmanade att hitta en grafisk stil som kunde ta tillvara på detta och följa filmens dramaturgiska utveckling. Vår lösning blev att grafiken blir allt mindre lekfull och färgrik allt eftersom filmen fortskrider för att till sist totalt uppslukas av mörkret.

Common

Lonnie Rashid Lynn, Jr är kanske idag för många mest känd som skådespelare under artistnamnet Common. Han har bland annat medverkat i ”Smokin´Aces”, ”American Gangster”, ”Terminator Salvation” och har en av huvudrollerna i TV-serien ”Hell on Wheels”.

fg
Koncept

Hans karriär som artist började dock långt tidigare med debutskivan ”Can I borrow a Dollar” som snabbt blev en klassiker. Hans största kommersiella framgång är albumet ”Like Water for Chocolate” som blev väldigt positivt mottaget av kritiker. Framgången följdes upp 2005 med albumet ”Be”, som nominerades vid 2006 års Grammy Awards för bästa rap-album. På senare år har Common blivit uppmärksammad som en av Barack Obamas favoritartister, och han har också blivit inbjuden till vita huset.

Reach

Projektet uppmärksammades väldigt brett och ett 50-tal sajter och nyhetssidor åter-publicerade videon. Utöver detta blev videon väldigt uppmärksammad i sociala medier.

 

Kund
Allergan
Byrå
Luti Media
Producent
Linus Rosenqvist
Luti Fagbenle
Ebba Lange Loggare
Kontakta oss Lillasyster är ett fullproduktionsbolag verksamt inom Film, TV, Postproduktion, Animation och Ljud. Vi har levererat innehåll till TV, webb, biodukar och radio sedan 2005. Vill du jobba med oss? Skicka oss ett meddelande:
Skickar dina uppgifter...
New business
Jobbansökan
Praktikplats
Övrigt
Johanna Söderström Redigerare